Dokumentärfotografi

 
Nu är jag precis i sluttampen av en fotouppgift där vi ska fota dokumentärfoto. Jag valde då att fota min lillasyster i hennes vardag och i alla olika stunder/känslor då hon inte är den glada flickan som poserar mot kameran. De är inte färdigredigerade och den sista bilden känns helt fel på något sätt. Jag har också en bild kvar att fota sen måste jag välja bort två av bilderna nedanför. Men jag vet inte vilka..
 Här är något jag har lärt mig om dokumentärfotografi efter det här arbetet.
  • Det ska vara svartvita bilder
  • Du måste lära känna den/de du ska fotografera
  • Bilderna ska ha något helsvart och något helvitt i sig
  • Din lärare kan ha exakta åsikter om hur du ska ta dina bilder
  • Du har inget annat val än att fota exakt som din lärare sa om du vill ha bra betyg
  • Fota hela tiden om du fotar någon i din närhet eller när du är på det ställe du ska fota på, även om du inte alls tänkt använda de bilderna så kan de visa sig bli jättebra
  • Om du har för lite varietet, beskär bilderna
  • Dina två fotolärare kan ha helt olika åsikter om vilka bilder de tycker om
  • Var inte rädd för att beskära för mycket, om du har en helkroppsbild, prova att beskära bara ansiktet eller en fot t.ex.
  • Du måste ha bestämt dig för exakt hur, vad och vilken känsla du vill förmedla innan du börjar fota
 

Skriv en kommentar









Emma Johnson

Emma är en tjej på 17 år som bor strax utanför Stockholm. I den här bloggen kan du läsa om skolan, mode, fotboll, shopping, resor, event, vänner, fest, jobb och mycket mer!

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus